2008/04/21

What a day!

Nu är jag helt slut i huvudet.
Så många nya intryck och så mycket information på en dag...Hjärnan slutade fungera korrekt någon gång vid två och när min handledare i slutet på dagen frågade om jag hade några frågor snurrade det mesta runt, runt, runt. Det enda jag skulle vilja veta just då vad var som var upp och vad som var ner.
Men det har varit väldigt intressant och min handledare var riktigt trevlig och lätt på alla vis. Väldigt kunnig, utbildad både till barnsjuksköterska och distriktssköterska samt har en magister i folkhälsovetenskap. Känns skönt att ha hamnat med någon som vet vad hon pratar om.
Jobbet som skolsköterska verkar intressnt och omväxlande. Någon jag mycket väl skulle kunna tänka mig sedan någon gång. Har idag varit med om både det ena och det andra som kan drabba elever i mellanstadiet...allt från näsblod till lågt blodsocker till magknip, huvudvärk och att inte vilja vara med på skolidrotten.
Det där med skolidrottsproblematik är något som alltid berör mig lite extra...jag har ju varit "en av dem" som ofta hatade själva lektionen. Det är märkligt hur ett sådant utbrett och gammalt problem fortfarande är ett problem. Hur kan man tillåta det? Visst kan det vara svårt att lösa...det finns ju både problematiken med själva idrottslektionen (bollsporter och laguppdelningar) och problematiken med omklädningsrummet (i perioden av livet där det händer som mest med både kroppen och tanken)...men det måste gå att lösa på något vis kan jag tycka!
Jaja,
I morgon blir det en stund på en lågstadieskola...blir spännande att få se deras vardagsbekymmer!
Nu ska jag diska och sedan fakstikt krypa ner i sängen...samla ihop dagens intryck och läsa lite utvecklingspsykologi...kände idag att jag saknade lite kunskap på det området i vissa åldersgrupper...

Inga kommentarer: