2009/12/10

Lars Winnerbäck - Tonight


It's been about 10 years since I saw my first live performance with Lars Winnerbäck in Gothenburg. If I before that wasn't absolutely in love with his music and lyrics I certainly was after that night.

It all started with the song "Med solen i ögonen". The radio morning show at P3 played it at about the same time a few mornings in a row. And the song touched me in the land between asleep and awake. It was impossible to resist his voice and the rhythm and the lyrics.

10 years later I still can't resist him. Even though his two latest albums doesn't touch me as his earlier work does I still enjoy and appreciate them deeply. He got the ability to put the most common and hardest feelings into words and in to magical lyrics...

...jag är en av alla dom som går och tror
att livet ordnas upp med tiden
jag är en av alla dom som kan ge upp
när jag är söndagkvällsförvriden
vad gör man då
jag är en av alla dom som ser nåt svårt
i dessa jämngrå vinterdagar
är du en av alla dom som vill försvinna
när det känns som mörkret klagar
så är vi två
och jag försvinner gärna just inatt

är det mörkret är det stressen är det vintern
är det Stockholm eller livet
jag är en av alla dom som tagit lycka
i sinom tid för givet
sen jag var barn
jag är en av alla dom som varit barn
men sen glömt bort den färdigheten
jag är en av alla dom som skyller sina
sorger på den här planeten
och den här stan
och jag vill vara lite mer för Dig inatt

men ibland så är jag fast
kan du känna likadant
att allt man gör är bara plast
och faktiskt föga intressant

och är jag ensam på en söndag blir jag dum
och mörkrädd mitt på dan
måste bort från tysta rum
och är du hyfsat likadan
kan vi gå vilse genom stan...


-Lars Winnerbäck-

Inga kommentarer: